Pre včelára
Včela korutánska alebo kraňka (Apis mellifera carnica) zimuje vo váhe 1 - 1,5 kg a vyznačuje sa strmým rozvojom na jar. 1 - 1,5 kg váha kraňského včelstva po prezimovaní sa považuje za dobré a úplne vyhovujúce, ide o jeden plne obsadený nadstavok 39*24.
Úľová otázka
Predpokladá sa nadstavkové včelárenie. Výhodou je štvorcový pôdorys nadstavku. U silných včelstiev nie je výnos medu podmienený prítomnosťou dobrej tepelnej izolácie nadstavkov. U slabých včelstiev zvyšuje dobrá tepelná izolácia výnos medu o 50 - 80 percent.
Rámková miera 39 cm vyhovuje chovu silných včelstiev s dobrým výnosom; nie je dôvod, prečo ju rušiť. Rámková dĺžka 42 cm (slovenská a európska dĺžka): pre včely je tiež OK. Rámková dĺžka 45 cm: zavedená v Amerike a rozšírená po svete. V Európe bola upravená na 42 a 43 cm.
Rámik výšky 24 cm sa považuje za rámik, ktorý už patrí do kategórie vysokých. To má výhodu pre plodovanie a nevýhodu ťažkého zamemptovaného nadstavku, táto nevýhoda sa dá eliminovať rôznymi spôsobmi: mladým pomocníkom, zdvíhacími zariadeniami, alebo ručným odobratím tretiny až polovice medových plástov do pripraveného nadstavku.
Langstrothova miera (tj. aj dĺžka rámiku) bola navrhnutá s ohľadom na vlašky. Rovnako mnohé Farrarove výskumy a údaje z nich súvisiace sa musia vzťahovať k vlašskej odrode.
O mede
Otázka pridávania medu do horúceho čaju (resp. či nedôjde k jeho znehodnoteniu teplotou čaju) - med sa môže do horúceho nápoja pridávať bez obáv. Aj pri denaturácii enzýmov platí to, čo pre HMF - pôsobí nielen teplota, ale aj čas. Čaj má za chvíľu od vylúhovania nejakých 80 stupňov, potom sa tam pridá med, rýchlo to chladne, behom pár minút klesne teplota na 60 stupňov - a za 20 minút už je to vypité - enzýmy sa nestihnú zdenaturovať.
Hustotu medu najlepšie zistíte vážením, 1 liter medu o hustote 19 percent váži 1,4 kg.
Pre 1. vytáčanie platí, zimné zásoby sa nesmú dostať do medu, alebo aspoň nie vo väčšej miere; keď je v 20 kg repkového medu 1 kg zimných zásob, tak to nevadí. Pozor na pachy. Med pohlcuje pachy a voľne poletujúce prachové častice. Nepoužívať repelenty na vyhnanie včiel z medníka.
Materiály pre styk s medom: nerez (musí byť špeciálny - potravinársky, inak sú v ňom ťažké kovy), hliník (mliekárenské konvy) - vyhovuje, sklo, Eprosin biely (vynikajúci na opravy starších medometov); Epolex (farby laky Hostivař), plasty - čo je vyrobené na použitie v kuchyni, to vyhovuje. Pri väčších nádobách - overiť si od výrobcu, či materiál vyhovuje pre priamy styk s potravinami. V prípade pochybností vystlať nádobu PE vreckom (mikrotén), ktoré vyhovuje (viz vrecká v supermarketoch na potraviny).
Ak chceme predávať med na trhoch (a teda nielen "zo dvora") a prípadne aj dodávať do obchodov, je nutné túto stáčiareň niekde adaptáciou zriadiť a zabezpečiť si jej hygienické schválenie.
Ztekucenie medu - v tepelnej komore (50 stupňov) trvá 45 hodín. Potom sa konvy so ztekuceným medom vyberajú z tepelnej komory a med sa z konví prelieva do stáčacej nádoby a pri tom sa cedí. (Pri ztekucovaní na pouhých 45 stupňov zostávajú v mede mikrokryštály a rýchlo sa potom vracia do pôvodného stavu - preto používať teplotu 50 stupňov!)
Cedenie medu. Pri prelievaní z konví do stáčacej nádoby je potrebné med cediť cez uhelón (potravinárske sito) (ušité ako valec alebo kornútok a navlečené na obruč, ktorá je o trošku väčšia než je otvor do stáčacej nádoby). Hrubé cedenie - číslo sita - S18 (0,4 mm) a S25 (0,3 mm). Pre cedenie ohriateho medu použiť S35 (0,2 mm) - jemné cedenie (ohriaty med cez to pretečie okamžite, ako nám bolo názorne predvedené). Pre agátový med použiť sito S45 (0,16 mm). U svetlých medov je jemné cedenie nutné. U tmavých medov to tak nutné nie je. (Uhelón dodáva /aj na dobierku/ VÚVč, cena jemných sít je 300 Kč/m, hrubých o 50 Kč menej.)
Sklenené nádoby
Nové sklenené nádoby vyjdú lacnejšie než staré, ktoré musíme pracne umývať a sterilizovať a mať na ne atest. Nové sklenené nádoby stačí vypláchnuť horúcou vodou napr. v umývačke riadu a nechať uschnúť.
Pred distribúciou je vhodné všetky naplnené nádoby zataviť do zmršťovacej fólie. Je to jednoduché a pôsobí to efektne. Poháre (napr. 8 ks) dať na podložku z kartónu, vsunúť do hadice (resp. rukáva) fólie a elektrickou opalovacou pištoľou (resp. horúcovzdušnou pištoľou) ohrievať zo všetkých strán, až sa fólia zmrští. (Keď prinesiete takto zabalené sklenené nádoby do obchodu alebo supermarketu, je to o niečom inom, než keď začnete z tašky loviť rozkotúľané poháre pod útrpným pohľadom vedúceho, ktorý premýšľa, či to má odmietnuť hneď alebo až potom...)
Etikety
Je možné si nechať v nejakej tlačiarni vytlačiť ofsetom (počítačovou tlačiarňou to by bolo drahé) obrázok etikety na archy predkrojených samolepiek (formát A4). Vytlačí sa však iba farebný obrázok s nápisom "med" a to vo väčšom množstve, aby bola cena na jeden kus farebne potlačenej samolepky čo najmenšia. Potom sa na bežnej počítačovej tlačiarni každý rok dotlačia na tieto archy s ofsetom potlačenými samolepkami len aktuálne informácie (o množstve, spotrebovať do... typ medu atď.). Tak môžeme lacno získať vlastné samolepiace etikety - farebné, profesionálne vyzerajúce - každý rok aktuálne.
Situácia na trhu s medom
Európa spotrebuje 1/4 svetovej produkcie medu (polovicu spotreby si sama vyprodukuje a polovicu importuje zo sveta). Predtým sa dovážalo z Číny, ale po škandále s antibiotikami v čínskom mede ho nahradil med argentínsky.
Mexiko má najvýhodnejšie colné a daňové predpisy, preto veľká časť svetového obchodovania s medom sa odohráva (aspoň papierovo) cez Mexiko.
Za tieto svetové ceny si každý obchodník môže okamžite cez internet zaobstarať prakticky akékoľvek množstvo medu. Doprava je tak lacná, že sa do cien medu vo svete vôbec neprejavuje. Je teda jedno, či obchodník, ktorý v Hamburgu nakupuje med, dostane ho z Argentíny, alebo z Austrálie či z Európy.
Svetlých medov je vo svete vysoká ponuka. Tmavé medy sú len zo stredoeurópskeho regiónu, preto je o naše medy vo svete záujem. Svetlé medy do sveta nepredáme - musíme si ich zjesť sami. Ak chceme za náš med dostať dva až trikrát viac, než je priemerná svetová cena medu, potom musíme niekoho presvedčiť, že náš med je tak kvalitný, že sa oplatí ho za túto cenu kúpiť.
Okrem prípadu medovicového medu by sme mali zabudnúť na export a upriamiť úsilie na získanie domáceho zákazníka a na zvýšenie domácej spotreby medu.
Praktický marketing
Pre delenie zisku z predaja medzi producenta, distribútora a predajcu platí známy tretinkový systém. Každý z tých troch dostane z predajnej ceny rovnaký diel. Buď sa uspokojíte s tretinou určenou pre producenta a nemáte žiadne náklady na balenie, distribúciu a predaj. Pri našich slabších snúškových podmienkach a ďalších stredoeurópskych okolnostiach sa zdá byť rozumné, aby sa včelári snažili svoj med sami baliť a svépomocou dostať až ku spotrebiteľovi.
Trhy sú vynikajúce miesto pre včelárov predaj medu a včelích produktov. Tu si budú ľudia chcieť kupovať kvalitný med, porozprávať sa s včelárom, a za to budú ochotní zaplatiť podstatne vyššiu cenu než za argentínsky antibiotický rosol v hypermarkete.
Porovnanie medu s cukrom: Biely cukor je z 99 percent sacharóza. Med obsahuje stovky látok.
Človek je prispôsobený na to, aby sladil medom, nie cukrom. Cukrovarníctvo začalo za napoleonských vojen - za tak krátky čas sa človek nemôže prispôsobiť na cukor, ktorý stále zostáva umelým produktom.
Med je veľmi trvanlivý - a to prirodzene, bez konzervacie. Prítomnosť konzervantov v potravinách - sú to látky potláčajúce rozmnožovanie mikroorganizmov.
Propagovať prítomnosť látok - brasinov - v niektorých medoch (napr. repkovom). Sú to látky zistené napríklad aj v brokolici a potláčajú rakovinové bunky.